Derfor satser IBM på sociale business-teknologier

Konferencen Lotusphere 2011 fokuserer på sociale forretningsteknologier. Her fortæller IDC-analytiker Claus Mortensen, hvorfor kunderne efterspørger lige netop det.

Artikel top billede

Foto: Klaus Krabbe

Læs også:

Kevin Spacey: Sådan skabte jeg mit sociale netværk

Orlando:
Godt og vel 5.000 Lotus Notes-entusiaster er i denne uge samlet i Dolphin Hotels Northern Hemisphere Ballroom til den 18. Lotusphere-konference.

Konferencens røde tråd er 'Get Social - Do Business' og er IBM's forsøg på at køre virksomheden i stilling til at håndtere de omsiggribende sociale medier både internt og i forhold til kunderne.

Ifølge en IBM-undersøgelse 'The 2010 IBM Global CEO Study' udkonkurrerer de virksomheder, som investerer i sociale forretningsværktøjer, deres ligesindede.

De hurtigt voksende angiver 'collaboration' (samarbejde) som en væsentlig årsag til væksten.

Derfor satses der på sociale teknologier

En af de mere kuriøse indlægsholdere på åbningsdagen var skuespilleren Kevin Spacey kendt fra American Beauty og The Usual Suspects.

Han lagde også ud med at sige: "Nu sidder I der og spørger jer selv; hvorfor i alverden inviterer IBM en skuespiller som mig til Lotusphere?" Forklaringen kommer Spacey med her.

'Social Business Software' bliver hastigt større. Således estimerer analysehuset IDC, at markedet for verdensomspændende sociale platforme vil øges med 33 procent i 2011 til 3,4 milliarder kroner og tredoble til en markedsværdi af godt 10 milliarder kroner i 2014.

Ifølge IDC er IBM's annonceringer i øvrigt noget, mange brugere har efterlyst de senere år.

"Og faktisk er det med sociale værktøjer og integration mellem datakilder og internetkoblede enheder ikke noget nyt. Først så vi unified communications, og så fulgte et 'social overlay' til integrationen."

Det fortæller Claus Mortensen, som arbejder for analysehuset IDC i Hong Kong som chef for området Digital Marketplace & New Media.

Notes og Twitter

Nyt er derimod en bedre integration mellem Lotus Notes-platformen og eksterne webbaserede netværk som eksempelvis Facebook og Twitter.

"Og der er en god grund til, at IBM går den vej. Det handler om compliance (at overholde gældende lovgivning, red.) og sikkerhed i forhold til integrationen med de sociale medier, og det er noget IBM's kunder beder om," siger Claus Mortensen.

Danmark bidrager med omkring 60 deltagere på konferencen fordelt omtrent 50/50 på kunder og partnere.

Blandt kunderne er Odense Kommune, Haldor Topsøe, Grundfos, Dovista og Danisco, mens partnerne strækker sig fra Arrow over Dalsgaard Data til Convergens.

Læs også:

Kevin Spacey: Sådan skabte jeg mit sociale netværk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S